Crisis? Welke crisis?

Van verschillende kanten komen er weer berichten dat de volgende crisis er aan komt, en dat klopt natuurlijk. Alleen: Wanneer precies? En wat is eigenlijk de beste manier om een crisis goed te doorstaan met je organisatie? Die laatste vraag is de belangrijkste, omdat als organisaties crisisbestendig zijn, het effect van een crisis veel minder ernstig is.

Harvard Business Review deed onderzoek naar 5.000 bedrijven ten tijde van vier periodes van laagconjunctuur.

Wat blijkt? 14% van de bedrijven groeide ondanks de omstandigheden. Hoe kwam dat? Ze hadden zich voorbereid en hanteerden een langetermijn-strategie. Niet gericht op snelle winsten op de korte termijn, maar op duurzame bedrijfsvoering. Ze sneden niet in de kosten, maar investeerden juist in groei.

Hoe vertalen we dit naar onze volgende crisis? De omstandigheden zijn weer anders. Deze keer speelt de Brexit misschien een rol, China, Italiƫ, Trump, klimaatproblemen, onzekerheden genoeg.

Mijn tip: Kijk naar de zekerheden, de slagkracht van je bedrijf en waar je kansen en bedreigingen komen te liggen. Focus daarbij ook eens heel goed op de factor Personeel: Dragen je mensen de organisatie op handen? Is er vertrouwen en waardering? Investeer je in de flexibiliteit en slagvaardigheid van je mensen? Voelen zij zich gewaardeerd voor wat ze zijn: De belangrijkste “asset” van het bedrijf?

Merk je enige twijfel hierover bij jezelf? Download ons gratis e-book over Durfcultuur op www.durfcultuur.nl.

Heb een mooie dag!

Arnoud